Op de weg

Veilig rijden

In Spanje gelden algemene regels die bepalen dat de bestuurder van een voertuig te allen tijde controle moet hebben over het voertuig, moet beschikken over volledige bewegingsvrijheid en een vrij blikveld, en constant de aandacht bij het rijden moet hebben.

Voorrangsregels

In Spanje wordt niet met haaientanden, maar met een dikke onderbroken streep aangegeven dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op een kruisende weg. Vaak wordt deze streep voorafgegaan door een grote omgekeerde driehoek op het wegdek en/of een driehoekig verkeersbord met de tekst Ceda el paso (voorrang verlenen).

Kruispunten kunnen over het hele kruisingsvlak voorzien zijn van gele vierkanten. Bestuurders mogen dergelijke kruispunten alleen oprijden als ze deze zonder te stoppen kunnen passeren.

Rotondes

Als je een rotonde op wilt rijden, moet je voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden. Als je de rotonde wilt verlaten, ben je verplicht eerst naar de buitenste rijstrook te gaan. Als dat niet tijdig lukt, moet je een extra rondje rijden. Elke manoeuvre die je wilt maken terwijl je op de rotonde rijdt, moet je aangeven met de richtingaanwijzers.

Parkeren en stilstaan

  •  

    Het is verboden te parkeren aan de linkerkant van de weg (tegen de rijrichting in), ook in parkeervakken aan de linkerkant. In een straat met eenrichtingsverkeer mag je wel aan de linkerkant parkeren. Stilstaan en parkeren is verboden bij een ononderbroken gele lijn langs de stoep- of wegrand.

     

    Hoe moet men parkeren in Spanje, wat is de juiste manier en wat betekenen de borden en strepen allemaal. Uiteraard zijn er verschillen tussen Spanje en Nederland/België maar er zijn ook overeenkomsten te vinden. Welke lijnen zijn er in Spanje en wat zijn de meest voorkomende borden. Onderstaande infographic legt het uit.

     

    Autorijden in het buitenland en dus ook Spanje kan stressvol zijn. Zeker omdat ze in Spanje en andere landen verschillende verkeersregels hanteren. Een grote kopzorg van rijden in Spanje is het begrijpen van de lokale parkeerregels. Daarom hebben we een handig overzicht gemaakt waar je snel kan zien wat de wegmarkeringen en verkeersborden weergeven in het land waar je op vakantie gaat of doorheen rijdt.

    Lijnen en borden

    Wanneer je parkeert in Spanje moet je goed om je heen kijken (op de grond en in de verte) om te kijken of je verkeersborden of markeringen kan zien die potentiële parkeer restricties aangeven. Zo komt het veel voor dat er gekleurde lijnen op de weg of stoeprand getekend zijn die aangeven waar wel en niet geparkeerd mag worden.

     

    Vergeet niet om naast lijnen ook voor (bijbehorende) verkeersborden te zoeken. Soms gelden parkeer restricties namelijk alleen voor bepaalde dagdelen of delen van een maand. Kijk dus goed naar borden die een indicatie geven van wanneer de parkeer restricties gelden. Als er tijden of data aangegeven staan dan zijn die meestal in cijfers weergeven. Dus zal het zelfs voor de buitenlanders te begrijpen zijn. Als deze niet te vinden zijn, ga er dan van uit dat het verbod tot parkeren altijd van kracht is.

    Etiquette

    Het is handig om acht te nemen van de verschillende gewoontes die er gelden in het land dat je gaat bezoeken, in dit geval dus Spanje. Zo wordt er in Spanje vaak dubbel geparkeerd en is het heel normaal om de knipperlichten aan te doen om aan te geven dat je slechts “eventjes” ergens naartoe bent. Het maakt de chauffeur dan vaak totaal niets uit of ze al het andere verkeer hindert of niet. Ook wordt er nog steeds vaak geparkeerd in bochten waardoor er minder zicht is of vlak naast de zebrapaden waardoor voetgangers niets kunnen zien.

     

    Straatmarkeringen

    Volgens onderstaande infographic zijn er in Spanje wat betreft het parkeren vier straatmarkeringen te vinden, te weten:

    • Enkele gele lijn – Stoppen en parkeren is verboden tenzij er tijdelijke uitzonderingen bij staan vermeld.
    • Gele stoepranden – Het is nooit toegestaan om te parkeren.
    • Blauwe zone – Kort betaald parkeren (meestal tussen de 30 min en 2 uur) waarbij dit in de meeste steden alleen geldt tussen 9.00 en 14.00 uur en 16.00 en 19.00 uur (uiteraard kunnen deze tijdstippen verschillen per gemeente).
    • Groene zone – Parkeervakken voor vergunninghouders. Het is dus verboden daar te parkeren als je geen vergunning hebt. De auto wordt dan niet alleen beboet maar vaak ook weggesleept.

    Verkeersborden

    Naast markeringen op straat zijn er ook verkeersborden die aangeven of je ergens wel of niet mag parkeren zoals deze ronde borden:

     

    • Rode rand, blauw in het midden en twee rode schuine strepen. Stoppen en parkeren verboden.
    • Rode rand, blauw in het midden en een rode schuine streep. Parkeren verboden.
    • Rode rand, blauw in het midden en schuine rode streep met een I in het midden. Het is verboden op oneven dagen van de maand te parkeren.
    • Rode rand, blauw in het midden en schuine rode streep met een II in het midden. Het is verboden op even dagen van de maand te parkeren.
    • Rode rand, blauw in het midden en schuine rode streep met de tekst 1-15 rechts boven. Verboden te parkeren in de eerste helft van de maand.
    • Rode rand, blauw in het midden en schuine rode streep met de tekst 16-31 links beneden. Verboden te parkeren in de tweede helft van de maand.

    Soms worden deze parkeerverbodsborden begeleid door een wit bord met daarop de tekst “excepto carga y descarga” wat een laden en lossen zone is.

    Boetes

    Als je toch fout geparkeerd staat kun je in Spanje, net zoals in alle andere landen een boete krijgen zoals:

     

    • 200 euro – Parkeren op een bushalte of taxistandplaats.
    • 200 euro – Versperring van de weg of belemmering van voetgangers.
    • 200 euro – Niet gehoorzamen aan stopborden en parkeerverboden.
    • 200 euro – Als men bij de even/oneven of eerste/tweede helft van de maand fout geparkeerd staat.
    • 80 euro – Bij het overschrijden van de betaald parkeren duur.
    • Door rood licht rijden: vanaf €200
    • Overtreding inhaalverbod: vanaf €200
    • Overschrijden van een doorgetrokken streep: vanaf €200
    • Niet verlenen van voorrang: vanaf €200
    • Rijden zonder gordel: vanaf €200
    • Gebruik mobiele telefoon, koptelefoon of oortjes tijdens het rijden: vanaf €200
    • Niet gebruiken van veiligheidshesje bij ongeval of pech: vanaf €200
    • Bedienen navigatie van de auto tijdens het rijden: vanaf €200
    • Parkeerovertreding: vanaf €40
    • Rijden zonder autoverzekering: €1.500
    • Gebruik en/of bezit van een antiradar: tot €6.000

    Vooral in het laatste geval is dat bedrag in de gemeenten anders aangezien dit vaak lokaal geregeld is. Wat wel bijna overal geldt is dat als men de boete meteen of binnen 14 dagen betaald men 50% korting krijgt.

    Daarnaast kunnen mensen met een Spaans rijbewijs (dus ook Nederlanders en Belgen die in Spanje hun rijbewijs hebben verlengd) punten verliezen op het rijbewijs met punten.

     

    Ondanks al deze regels, markeringen, borden en boetes zijn de gewoonten in een land vaak meer aanwezig en blijft het moeilijk voor veel mensen om zich te houden aan de regels.

     

  •  

    Opgelet: houd je aan de parkeerregels in Spanje want bij een inbreuk kan je wagen met een wielklem vastgezet worden. Die maatregel is in meerdere steden van toepassing.

    De internationale gehandicaptenkaart wordt erkend in Spanje.

     

Let op: Houd er rekening mee dat in Spaanse steden zoals Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla en Bilbao, vervuilende auto's soms niet meer mogen parkeren of niet meer mogen parkeren in bepaalde zones.

Korting snelle betaling verkeersboete Spanje

In Spanje is het mogelijk een om een korting te ontvangen op de verkeersboete indien je deze binnen 20 dagen betaald of direct bij de staandehouding betaald (met uitzondering van ernstige overtredingen). In deze gevallen zal er 50% van de boete worden afgehaald.

Veelgestelde vragen over boetes en verkeersregels in Spanje

Het gebeurt (hopelijk) niet elke dag dat je een boete uit het buitenland ontvangt. Hierdoor kan het soms lastig zijn om de boete te begrijpen. Hieronder beantwoorden we de meestgestelde vragen over verkeersboetes in Spanje.

Hoe lang duurt het voordat je een boete uit Spanje ontvangt?

Een boete uit Spanje zal je thuis ontvangen. Dit kan in sommige gevallen best wel even duren. Houdt rekening met een verzendtermijn van één tot drie maanden.

Wat als je boete uit Spanje niet betaald?

Ben je het niet eens met een boete die je in Spanje hebt ontvangen? Dan heb je maximaal 15 dagen tot na ontvangst van de boete om bezwaar aan te tekenen. Op de boete vind je informatie over hoe je dit kunt doen.

Indien je een parkeerboete hebt ontvangen kun je in de meeste gevallen bezwaar aantekenen bij de betaalautomaat.

Mag je met slippers rijden in Spanje?

In Spanje zal je wellicht met de auto naar het strand gaan en dan kan het verleidelijk zijn om met slippers te rijden. Naast het feit dat met slippers rijden gevaarlijk kan zijn, is het ook nog eens verboden. Voor het rijden met teenslippers kun je in Spanje een boete vanaf €200 ontvangen. Alle schoenen zonder een gesloten achterzijde zijn volgens de Spaanse Dirección General de Tráfico (DGT) een risico tijdens het rijden en dus verboden.

Snelheidsovertredingen Spanje

De maximale snelheid op de Spaanse wegen kan, net zoals in Nederland en België, verschillen per weg. Over het algemeen gelden de volgende maximale snelheden:

  • Op wegen met één rijbaan voor beide richtingen (zonder middenstreep) met voetgangers: 20 km/h
  • Op wegen met één rijstrook per richting: 30 km/h
  • Op wegen met minimaal twee rijstroken per richting: 50 km/h
  • Op wegen buiten de bebouwde kom: 90 km/h
  • Op autowegen: 100/h
  • Op autosnelwegen: 120 km/h

Veilig inhalen

Bij het inhalen van fietsers moet de bestuurder van een gemotoriseerd voertuig een zijdelingse afstand aanhouden van 1,50 m. Op wegen met twee of meer rijstroken per richting moet je als bestuurder van rijstrook wisselen als je een fietser of bromfietser inhaalt. Rijdende trams moeten rechts worden ingehaald.

Afstand houden

Voertuigen en voertuigcombinaties van meer dan tien meter lang en voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg moeten minstens vijftig meter afstand houden tot het voertuig voor hen. Dit geldt niet binnen de bebouwde kom, op wegen waar inhalen verboden is en in druk (file)verkeer waarbij niet kan worden ingehaald.

Rijden in de bergen 

Op hellingen van ten minste 7% heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer, tenzij het stijgende voertuig zich dicht bij een uitwijkplaats bevindt.

Verlichting

Het gebruik van dimlicht is ook overdag verplicht in tunnels, op wisselstroken en andere rijstroken waarvan door verkeer in beide richtingen gebruik kan worden gemaakt.

Toeteren

In steden is het geven van geluidssignalen binnen de bebouwde kom alleen toegestaan als er direct gevaar voor een aanrijding bestaat. Op sommige plaatsen mag je helemaal niet toeteren, hetgeen wordt aangegeven met borden. In dat geval moet je bij gevaar voor een aanrijding knipperen met je lichten.

Buiten de bebouwde kom mag je toeteren bij het inhalen. Op smalle wegen met veel bochten is het zelfs verplicht eventuele tegenliggers met geluidssignalen te waarschuwen.

Rijstroken

  • Als binnen de bebouwde kom een weg minstens twee rijstroken per richting heeft maar geen auto(snel)weg is, staat het de bestuurder vrij om een rijstrook te kiezen.
  • Er zijn ook rijstroken die speciaal zijn voorbehouden aan auto's zonder aanhanger met meerdere inzittenden. Dit zijn de zogenaamde VAO-stroken (Vehículos con alta occupación, voertuigen met meerdere inzittenden). Motoren mogen ook van dergelijke rijstroken gebruikmaken.
  • Op wegen met verkeer in twee richtingen kan een wisselstrook voorkomen, aan beide zijden gekenmerkt door een dubbele onderbroken streep. Deze wisselstrook is bestemd voor gebruik door verkeer in beide richtingen.

Slepen

Slepen op auto(snel)wegen is verboden. Je moet een bergingsbedrijf inschakelen. Op andere wegen is het alleen toegestaan een auto met pech te slepen naar de dichtsbijzijnde veilige plek (bijvoorbeeld de vluchtstrook, pechhaven of berm) waar deze het overige verkeer niet hindert. Slepen mag ook alleen als dit veilig kan.

Motor laten draaien

Als het aannemelijk is dat het wachten, in een file of bij een spoorwegovergang bijvoorbeeld, langer zal duren dan twee minuten, moet de bestuurder de motor afzetten.

Strepen op de weg

In Spanje kun je wegen tegenkomen met een rode doorgetrokken middenstreep. Deze heeft dezelfde betekenis als een of twee witte doorgetrokken strepen. De opvallende rode streep wordt gebruikt op wegdelen waar veel ongelukken plaatsvinden om bestuurders extra duidelijk te maken dat ze de doorgetrokken streep niet mogen overschrijden en dus ook niet mogen inhalen.

Laden van een voertuig

  • Wanneer de lading achteraan uitsteekt, hoe weinig ook, moet ze steeds gesignaleerd worden door middel van een rood wit gestreept bord  van 50cm op 50 cm met afwisselend diagonale witte en rode strepen . Beslaat de lading de hele breedte van het voertuig, dan moet er aan beide zijden een dergelijk bord bevestigd worden zodat de strepen samen een omgekeerde V vormen.
  • Ladingen mogen langs de achterkant van de wagen niet meer uitsteken dan 10% van de lengte van de wagen (15% voor voorwerpen die niet uiteen te halen zijn). Dit geldt eveneens voor personenauto's en kampeerauto's die in het buitenland zijn ingeschreven (meer bepaald ook voor wat betreft het vervoer van fietsen achteraan).
  • Wanneer een fiets (of een andere lading) achterin een voertuig wordt vervoerd, moet dit worden aangegeven met een rood-wit gestreept bord.

GPS - Video - Radardetectie

Een GPS in de auto is toegestaan, maar elk ander ‘afleidend’ scherm (dvd, tv, etc.) is verboden.

  • Het gebruik van een gps is toegestaan, maar elk ander apparaat met een scherm dat de bestuurder zou kunnen afleiden (dvd, tv …) is verboden.
  • Radardetectoren: het installeren en gebruiken van radardetectoren is verboden. Bestuurders mogen geen signalen geven om andere bestuurders te waarschuwen voor de aanwezigheid van de politie.

Caravan

  • Een wagen die een caravan voorttrekt, hoeft niet langer een blauw ruitvormig bord met gele driehoek aan de achterkant van de wagen te hangen. Dat was wel het geval in de oude wetgeving.
  • Bij een camper langer dan 12 m, of een auto + caravan/aanhanger combinatie langer dan 12 m, moet de achterkant van de camper of caravan/aanhanger voorzien zijn van 1 of 2 reflectoren (één lange reflector van ongeveer 130 x 25 cm, of twee kortere reflectoren van 50 x 25 cm), die geel gekleurd zijn met rode randen. Deze reflectoren zijn verkrijgbaar bij winkels voor autoaccessoires. Deze regel geldt voor voertuigen/caravans die in Spanje en in het buitenland zijn geregistreerd.
  • Een voertuig of voertuigcombinatie die meer dan 10 meter lang is, moet een afstand van 50 meter houden tussen hen en hun voorligger. Uitzondering: in de bebouwde kom, op wegen waar inhalen verboden is, op wegen met meerdere rijstroken in dezelfde richting en wanneer inhalen niet mogelijk is.

Veilig wandelen

Voetgangers zijn verplicht om buiten de bebouwde aan de linkerkant van de weg te lopen als er geen voetpad aanwezig is, behalve in situaties waar het veiliger is om aan de rechterkant te lopen. Iedereen die tussen zonsondergang en zonsopkomst en bij slecht zicht buiten de bebouwde kom langs de weg loopt, is verplicht een reflecterend veiligheidsvest te dragen.

Fietsers

  • Fietsers jonger dan 16 jaar moeten verplicht een fietshelm dragen. Andere fietsers zijn enkel verplicht om een fietshelm te dragen wanneer ze buiten de bebouwde kom rijden, met uitzondering wanneer het extreem warm is of op lange beklimmingen. Een fluohesje is ook verplicht buiten de bebouwde kom wanneer je ’s nachts rijdt of wanneer de zichtbaarheid overdag beperkt is. Een fietser mag geen aanhangwagen trekken.
  • Wanneer fietsen (of om het even welke andere lading) achteraan op een voertuig vervoerd worden, dan moet dit gesignaleerd worden met een rood-wit gestreept bord.

Afval

Het is verboden afval of andere objecten uit een voertuig op de openbare weg te gooien.

Bron: tripineo